Emmy De Caluwé

Product Manager Retail bij DCM

Enkele jaren geleden werkte ik als doctoraatsstudente en stond ik op het punt mijn doctoraat te verdedigen. Aangezien mijn contract bij de universiteit ten einde liep, had ik mijn CV alvast proactief online gezet. Tot mijn verbazing kreeg ik al snel het ene telefoontje na het andere en moest ik met mijn doctoraatsverdediging in zicht een selectie maken in een aantal aanbiedingen van rekruteringskantoren. Ik had op dat moment nog geen concreet plan voor ogen, maar één van de kantoren wist me ontzettend nieuwsgierig te maken over een vacature in Grobbendonk, kort daarna solliciteerde ik bij DCM. Ik herinner me nog zeer levendig dat eerste moment waarop ik door de schuifdeuren liep en meteen met een brede glimlach ontvangen werd. Zonder enige verwachtingen was ik op sollicitatiegesprek gekomen, maar na het eerste gesprek was ik meteen geënthousiasmeerd, een gevoel dat tijdens de volgende gesprekken alleen maar toenam tot ik zeker wist: “Deze job moet ik hebben!”.

Heel wat collega’s beschikken over een ongelofelijke expertise in wat ze doen, hierdoor stimuleren we elkaar om steeds beter te worden en steeds verder te springen.

In 2011 ben ik gestart als binnendienstmedewerkster, met als focus het bieden van verkoopondersteuning vanuit een technische expertise. Dankzij de groei van het bedrijf kreeg ik na één jaar de kans om door te groeien naar een Europees coördinerende rol. Vandaag volg ik als productmanager de verschillende verkoopvergaderingen retail in de kernlanden, waarbij ik mee tracht uit te filteren welke productnoden er zijn in de markt en welke tools het verkoopteam nodig heeft om onze producten te verkopen op de retail markt. De behoeften van de markt kunnen enigszins verschillen van land tot land, maar anderzijds zien we ook specifieke vragen of noden die de landen gemeenschappelijk hebben, die trachten we dan te bundelen tot één project. Deze projecten worden vervolgens uitgewerkt in nauwe samenwerking met de verschillende afdelingen, zoals productie, R&D, aankoop, logistiek, marketing, compliance, engineering en IT. Hierbij vorm ik als coördinator een spilfiguur tussen de verschillende afdelingen.

Deze job is zeer divers en biedt tal van uitdagingen, vaak kan ik niet de gemakkelijkste weg kiezen, maar net dat prikkelt me. Inhoudelijk voel ik me daardoor sterk getriggerd door mijn functie, maar ook op menselijk vlak klopt het plaatje. In dit bedrijf zie ik een zeer sterke collegialiteit; collega’s zijn loyaal t.o.v. elkaar maar ook t.o.v. het bedrijf. Daarnaast beschikken heel wat collega’s over een ongelofelijke expertise in wat ze doen, hierdoor stimuleren we elkaar om steeds beter te worden en steeds verder te springen. Tenslotte is DCM een familiebedrijf en dat voel je sterk. De zaakvoerders zijn zeer betrokken, aanwezig en aanspreekbaar. Alles wat je doet is daardoor ook zeer persoonlijk, je weet voor wie je het doet en je werkt samen aan hetzelfde doel, dat werkt als een enorme drijfveer.