Sally

R&D Administrator bij DCM

18 jaar geleden, in 2001, ben ik bij DCM gestart als exportmedewerker. Weliswaar na het meest uitvoerige sollicitatiegesprek uit heel mijn leven. Maar ik zag de vacature en wist: die is voor mij. Ik had toen al wel wat ervaring opgedaan als management assistant, maar ik voelde me vooral aangesproken door het internationale en veelzijdige karakter van de vacature, destijds uitgeschreven door onze toen nog Export Manager, later Managing Director van DCM. 

"Het netwerk van onze R&D afdeling en de biotechnologiesector in het algemeen is voortdurend in beweging".

Ik heb die eerste jaren enorm veel opgestoken uit de contacten met bijvoorbeeld Turkse en Algerijnse klanten voor de aanleg van voetbalvelden, de opstart van de verdeling van onze meststoffen in Griekenland, maar evengoed uit de relaties die we onderhielden met overheden en beroepsorganisaties om de verkoop van onze producten mogelijk te maken. Ik heb op die manier echt wel een stukje van de wereld leren kennen vanachter mijn bureau.

In 2004 ondernam ik een semi-wereldreis van zeven maanden. Na verloop van tijd is de exportafdeling beginnen groeien en is mijn job meer en meer beginnen opschuiven naar de puur administratieve ondersteuning van onze Managing Director en werd ze minder exportgericht. 

In 2016 is mijn verantwoordelijke met pensioen gegaan. Sindsdien sta ik in voor de administratieve ondersteuning van DCM’s Research & Development afdeling. Na 15 jaar had ik dus eigenlijk plots een nieuwe job en nieuwe collega’s. Het was best wel uitdagend, maar het voelde zeker ook als een welgekomen, frisse wind.

Mijn takenpakket bestaat uit twee grote delen. Enerzijds ondersteun ik onze R&D Manager bij het dagelijkse reilen en zeilen van haar afdeling en de onderzoeksgroepen. Dat gaat van agendabeheer tot de opvolging van Vlaamse en Europese onderzoeksprojecten, reizen en congressen regelen voor R&D collega’s, producten bestellen voor onderzoek, etc.

Daarnaast gaat er veel tijd naar contractbeheer: vooraleer er gesprekken kunnen worden opgestart met onderzoeksinstellingen, potentiële leveranciers, etc., moeten er vertrouwelijkheidscontracten worden opgemaakt. In hetzelfde kader volgen er vaak nog overeenkomsten inzake materiaaloverdracht en in het beste geval uiteraard ook samenwerkingsovereenkomsten. Dat is een hele kluif, maar wel erg interessant.  Van mijn oude takenpakket heb ik het beheer van de merkenportefeuille meegenomen en sinds 2016 heb ik samen met een collega ook de rol van interne vertrouwenspersoon bij DCM opgenomen.

Ik hou enorm van de veelzijdigheid van mijn job. Er wordt bovendien een gezonde dosis zelfstandigheid verwacht. Het is fijn en vlot samenwerken met de collega’s van R&D, Compliance, Biorationals Expert Team en Scientia Terrae.  Het netwerk van onze R&D afdeling en de biotechnologiesector in het algemeen is voortdurend in beweging, wat van DCM een boeiende omgeving maakt om in te werken.